موتورهای کاترپیلار
موتورهای کاتر پیلار در انواع مختلفی تولید می شوند، این موتورها جهت تولید نیروی محرک دستگاه های حفاری مورد استفاده قرار می گیرد.
از نظر تقسیم بندی قدیمی با حرف D برای سوخت دیزل و G برای سوخت گاز طبیعی مشخص می شوند، همانند D379 و D398 که در حفاری دستگاه های حفاری دریا و خشکی کاربرد دارند. اما جدیدترین تکنولوژی امروزه و پیشرفته ترین موتورهای کاترپیلار با سری 3300، 3400،3500 روانه بازار شدند.
علامتJW [JACKET WATER]به معنی خنک شوندگی با سیستم آب در گردش توسط رادیاتور در دکلهای خشکی یا مبدل حرارتی در دکلهای دریایی کاربرد دارد.
تقسیم بندی موتورهای کاترپیلار بر اساس اندازه پیستون
سری 3200 با اندازه 4.5 اینچ
سری 3300 با اندازه 4.75 اینچ
سری 3400 با اندازه 5.4 اینچ
سری 300 با اندازه 6.25 اینچ
سری 3500 با اندازه 6.7 اینچ
در طبقه بندی فوق از بالا به پایین قدرت موتور افزایش می یابد.
موتور کاترپیلار3500
از تولیدات موتورهای با بالاترین راندمان شرکت کاترپیلار است.حاصل تحقیقات گسترده در زمینه تکنولوژی موتورهای دیزل می باشد.
دامنه قدرت این موتور از 600 تا 1200 کیلووات(800 تا 1600 اسب بخار) می باشد.
این موتور در سه مدل 8،12،16 سیلندر موجود است. در این موتورها از سیستم تزریق سوخت مستقیم و مجزا برای هر سیلندر بجای پمپ انژکتور مجتمع استفاده می شود و سرسیلندر هر سیلندر بصورت جداگانه قابل دسترسی و تعمیرات است. سطح بزرگتر یاتاقانها و ضخامت فیلم روغن کاری بزرگتر، استفاده از سیستم خاموش کن اضطراری خودکار، استفاده ازسیستم کنترل فشار روغن توسط دو عدد والو تنظیم فشار در بلوک سیلندر، بکارگیری سیستم پیش روانکاری در استارت، استفاده از سیستم توربوشارژ دو قلو پرقدرت با حداکثر 70000دور دردقیقه و .... از مزایای این موتور می باشد که باعث عمر بالاتر و مصرف سوخت کمتر و تعمیر و نگهداری آنرا آسانتر می کند.
کنترل و اندازه گیری در موتور کاترپیلار مدل 3516
جهت کنترل و اندازه گیری موتورهای کاترپیلار مدل 3516 ، 8 عدد گیج تعبیه شده است.
گیج فشار روغن، که در حالت نرمال 70psi را نمایش می دهد.
گیج فشار سوخت: در حالت نرمال 70psi را نمایش می دهد.
گیج دورسنج موتور: در حالت نرمال 1200 rpm را نمایش می دهد.
گیج اختلاف فشار روغن : معمئلا رنج نمایش آن 10psi می باشد.
گیج دمای آب: در حالت نرمال بین 75 تا 85 درجه سانتیگراد است.
سرویس میتر:ساعت کارکرد موتور را نمایش می دهد.
گیج دمای اگزوز چپ و راست
گیج شات دان: سیستم حفاظت موتور که بصورت هیدرومکانیکال در سه حالت عمل می کند تا به موتور آسیب وارد نگردد.( حرارت بالای موتور، کاهش روغن موتور و بالا رفتن دور موتور)
مشخصات موتورکاترپیلار 3500B
مشخصات |
موتور 3500B |
موتور3512B |
موتور3516B |
||||||||||
سرعت نامی(دور در دقیقه) |
1000 to 1800 |
||||||||||||
تعداد سیلندر و زاویه استقرار |
60 degree vee 8 |
60 degree vee 12 |
60 degree vee 16 |
||||||||||
قطر حفره سیلندر |
170 mm(6.7inch) |
||||||||||||
کورس پیستون |
190mm(7.5 inch) |
213mm(8.4inch) |
|||||||||||
نوع |
چهار زمانه |
||||||||||||
نرخ کمپرس |
14:1 |
15:5:1 |
|||||||||||
مکش هوای ورودی |
توربوشارژ |
||||||||||||
روش خنک کردن هوای توربوشارژ |
مدار جداگانه گاز فشرده سرد شده |
||||||||||||
گاز فشرده سرد شده ژاکت آب |
|||||||||||||
جابجایی به ازاء هر سیلندر |
4.3L(262 in3) |
4.8L(298in3) |
|||||||||||
جابجایی کل |
34.5L(2105in3) |
51.8L(3161in3) |
78L(4765in3) |
||||||||||
چرخش یا دوران میل لنگ |
چرخش در جهت عکس عقربه های ساعت استاندارد است. |
||||||||||||
سوخت |
گازوئئل |
||||||||||||
روش تزریق سوخت |
تزریق سوخت الکترونیکی |
||||||||||||
روش استارت |
موتور با استارت هوا |
||||||||||||
موتور با استارت الکتریکی |
|||||||||||||
فشار برگشتی دود |
2.5kpa |
||||||||||||
حداکثر فشار مجاز برگشتی |
5kpa |
||||||||||||
حداکثر محدودیت هوای ورودی |
6.5kpa |